Skip to main content

Hållbarhetsrapportering

Yonderful hållbarhetsrapport stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.

Yonderful hållbarhetsrapport steg för steg!

Oavsett om ni är ett företag med krav på att rapportera ert hållbarhetsarbete eller en verksamhet som ännu inte behöver det, finns det ett värde att utveckla och kommunicera ert hållbarhetsarbete. Att ligga steget före stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden. 

Steg 1:
Vi sätter grunden

Startskott i form av workshop

Vi inleder med en workshop enligt med Yonderful-metodiken, en effektiv och inkluderande process som stöttas av visuella, digitala  verktyg. Tillsammans med ert team fångar vi upp vad som redan finns, vi identifierar fokusområden och skapar en struktur för er för hållbarhetskommunikation som stärker befintliga hållbarhets- och kommunikationsstrategier och mål. 

Från insikt till fokus

Vi stärker ert hållbarhetsarbete genom en tydlig och strukturerad process som utgår från era behov. Med en digital arbetsyta kan ni följa vårt arbete i realtid och enkelt bidra med material. Vi börjar med att kartlägga er värdekedja och genomföra intressentdialoger via intervjuer med medarbetare, kunder och partners. Detta ger en djupare förståelse för ert hållbarhetsarbete, lyfter fram impact stories och olika perspektiv. Tillsammans skapar vi en väsentlighetsanalys som prioriterar de hållbarhetsfrågor som är viktigast för er verksamhet och era intressenter. Med detta som grund får ni en tydlig överblick, rätt fokus och bättre förutsättningar att driva ert hållbarhetsarbete framåt.

Steg 2:
Vi paketerar

Rapporter som engagerar och inspirerar

Med värdekedjan och väsentlighetsanalysen på plats sammanställer vi ert hållbarhetsarbete i ett format som verkligen når fram. Utifrån insamlat material, som data och intervjuer, lyfter vi fram nyckelinsikter och prioriteringar. Med hjälp av storytelling, bilder och grafiska visualiseringar – inklusive illustrationer och animeringar – omvandlar vi komplex information till tydlig, lättläst och inspirerande kommunikation. Slutresultatet blir en engagerande rapport som inte bara informerar utan också fångar uppmärksamhet och skapar förståelse för ert hållbarhetsarbete.

 

Steg 3:
Vi kommunicerar

Kommunikationsplan

Vi utformar en strategi som beskriver vad, hur, till vem och när hållbarhetsarbetet ska kommuniceras – så att er kommunikation är konsekvent, effektiv och riktad mot rätt målgrupper.

Löpande kommunikation

Vi producerar material såsom webbtexter, nyhetsbrev, sociala medier-innehåll och visuella element. Vi faciliterar även interna workshops och/eller utvecklar visuella och pedagogiska verktyg som stöder intern kommunikation och workshops vid behov. 

Tidsåtgång

Från start till leverans

Arbetsprocessens alla steg pågår vanligen mellan 3 och 6 månader, bortsett från den löpande kommunikationen som vi gärna jobbar långsiktigt tillsammans med er.

Er arbetsinsats

Vi ber er att avsätta ett team för en workshop på cirka 2–3 timmar. Om ni ännu inte har genomfört värdekedjan och väsentlighetsanalysen, så rekommenderar vi att ni även avsätter tid för detta, då det är en viktig grund för arbetet framåt. Utöver workshoppen föreslår vi korta, löpande digitala avstämningar, samt eventuell dialog via vår gemensamma, digitala plattform. När vi närmar oss leverans ser vi gärna en något längre genomgång på cirka 1,5 timme för att säkerställa att allt är på rätt spår.

Resultat

Genom denna trestegsprocess får ni:

  • En kommunikativ, transparent och engagerande och dokumentation av ert hållbarhetsarbete.
  • Konkurrensfördelar genom ett trovärdigt och engagerande varumärkesarbete.
  • Stolthet och engagemang internt, samt förtroende hos era externa intressenter.

Vi ser fram emot att hjälpa er lyfta ert hållbarhetsarbete till nya nivåer!

Kontakt

Kommunikation Kommunikatör

Anna Bjerne

Medgrundare och projektledare

+46 733 67 00 50
anna@yonderful.se

Frida Birkelöf

Medgrundare och processledare

+ 46 707 77 81 37
frida@yonderful.se

Så här har vi hjälpt andra

MÄLARDALENS UNIVERSITET: AFFÄRSUTVECKLING IDÉLAB

LÄNSSTYRELSEN: NÄTVERKSANALYS OCH KOMMUNIKATIONSUTVÄRDERING LIFE IP RICH WATERS

SAMHÄLLSKONTRAKTET: MEDBORGARDIALOG KUNSKAPSFESTEN

SAMHÄLLSKONTRAKTET: STRATEGISK KOMMUNIKATION

FLERA KUNDER: Hållbarhetsrapporter

ENKÖPINGS KOMMUN: Hållbarhetsprogram och medborgardialog

FALU PASTORAT: Miljödiplomering, processledning & styrdokument

Flera start-ups: Marknadsinsikter och konceptualisering

REGION VÄSTMANLAND: Dialog och paketering kring ungas psykiska hälsa

RISE: Marknadsanalys

Hållbarhet kommunikation

IKEA: Målgruppsanalys

Hållbarhet kommunikation Kartläggning

REGION UPPSALA: Rapport & metodhandbok

Hållbarhet kommunikation

SAMHÄLLSKONTRAKTET: PROJEKTLEDNING

NATURLIGTVIS: UTBILDNINGSMATERIAL

Hållbarhet kommunikation

SVENSKA KYRKAN: FÄRDPLAN FÖR KLIMATET

Hållbarhet kommunikation

BOSTADS AB MIMER: PROJEKTLEDING

Hållbarhet kommunikation

ABB: Löpande Avlastning

Hållbarhet kommunikation

FÖRBUNDET AGENDA 2030: VERKSAMHETSUTVECKLING

Hållbarhet kommunikation Kartläggning

RÄDDA BARNEN: KARTLÄGGING FÖR Effektivare samverkan

Hållbarhet kommunikation

REGION VÄSTMANLAND: Möteskoncept Träffpunkt Hållbarhet

SÖDERTÖRNS HÖKSKOLA: Kurs Visualisering för kommunikation och interaktiv design

Yonderful kunder