Yonderful hållbarhetsrapport stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.
Yonderful hållbarhetsrapport steg för steg!
Oavsett om ni är ett företag med krav på att rapportera ert hållbarhetsarbete eller en verksamhet som ännu inte behöver det, finns det ett värde att utveckla och kommunicera ert hållbarhetsarbete. Att ligga steget före stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.
Steg 1:
Vi sätter grunden
Startskott i form av workshop
Vi inleder med en workshop enligt med Yonderful-metodiken, en effektiv och inkluderande process som stöttas av visuella, digitala verktyg. Tillsammans med ert team fångar vi upp vad som redan finns, vi identifierar fokusområden och skapar en struktur för er för hållbarhetskommunikation som stärker befintliga hållbarhets- och kommunikationsstrategier och mål.
Från insikt till fokus
Vi stärker ert hållbarhetsarbete genom en tydlig och strukturerad process som utgår från era behov. Med en digital arbetsyta kan ni följa vårt arbete i realtid och enkelt bidra med material. Vi börjar med att kartlägga er värdekedja och genomföra intressentdialoger via intervjuer med medarbetare, kunder och partners. Detta ger en djupare förståelse för ert hållbarhetsarbete, lyfter fram impact stories och olika perspektiv. Tillsammans skapar vi en väsentlighetsanalys som prioriterar de hållbarhetsfrågor som är viktigast för er verksamhet och era intressenter. Med detta som grund får ni en tydlig överblick, rätt fokus och bättre förutsättningar att driva ert hållbarhetsarbete framåt.
Steg 2:
Vi paketerar
Rapporter som engagerar och inspirerar
Med värdekedjan och väsentlighetsanalysen på plats sammanställer vi ert hållbarhetsarbete i ett format som verkligen når fram. Utifrån insamlat material, som data och intervjuer, lyfter vi fram nyckelinsikter och prioriteringar. Med hjälp av storytelling, bilder och grafiska visualiseringar – inklusive illustrationer och animeringar – omvandlar vi komplex information till tydlig, lättläst och inspirerande kommunikation. Slutresultatet blir en engagerande rapport som inte bara informerar utan också fångar uppmärksamhet och skapar förståelse för ert hållbarhetsarbete.
Steg 3:
Vi kommunicerar
Kommunikationsplan
Vi utformar en strategi som beskriver vad, hur, till vem och när hållbarhetsarbetet ska kommuniceras – så att er kommunikation är konsekvent, effektiv och riktad mot rätt målgrupper.
Löpande kommunikation
Vi producerar material såsom webbtexter, nyhetsbrev, sociala medier-innehåll och visuella element. Vi faciliterar även interna workshops och/eller utvecklar visuella och pedagogiska verktyg som stöder intern kommunikation och workshops vid behov.
Tidsåtgång
Från start till leverans
Arbetsprocessens alla steg pågår vanligen mellan 3 och 6 månader, bortsett från den löpande kommunikationen som vi gärna jobbar långsiktigt tillsammans med er.
Er arbetsinsats
Vi ber er att avsätta ett team för en workshop på cirka 2–3 timmar. Om ni ännu inte har genomfört värdekedjan och väsentlighetsanalysen, så rekommenderar vi att ni även avsätter tid för detta, då det är en viktig grund för arbetet framåt. Utöver workshoppen föreslår vi korta, löpande digitala avstämningar, samt eventuell dialog via vår gemensamma, digitala plattform. När vi närmar oss leverans ser vi gärna en något längre genomgång på cirka 1,5 timme för att säkerställa att allt är på rätt spår.
Resultat
Genom denna trestegsprocess får ni:
- En kommunikativ, transparent och engagerande och dokumentation av ert hållbarhetsarbete.
- Konkurrensfördelar genom ett trovärdigt och engagerande varumärkesarbete.
- Stolthet och engagemang internt, samt förtroende hos era externa intressenter.